door Jan D. Swart
Grote kans dat wanneer GroenLinks en D66 volgend jaar in de coalitie terugkeren dat de volgende stap in hun autoalarmisme het volledig afsluiten van de Maastunnel wordt om er vervolgens een exclusieve ov-verbinding van te maken. GroenLinks-raadslid Leewis liet het verkiezingsvoornemen tijdens het debat over de files en onveiligheid op ’s Gravendijkwal en Pleinweg spontaan uit z’n mond rollen, waarna zijn D66-collega Van Wifferen het enthousiast herhaalde. Samen zijn ze lid van de politieke fietsclub, waarvan wethouder Bokhove voorzitter is, dus toen raadslid Van Noppen van Nida vroeg of misschien de elektrische auto’s op de vrije strook wel toegang konden krijgen, straalde de wethouder van oor tot oor. ‘’Goeie vraag’’, zei ze, en dat zegt ze niet vaak, want de meeste vragen over dit tracé komen van de automobilisten van Denk en Leefbaar die niet in de file willen staan.
Aanleiding voor de zoveelste nijdige discussie over het voor de helft afsluiten van de ’s Gravendijkwal en de Pleinweg was de conclusie van de politie in Rotterdam dat de veiligheid er niet op vooruit was gegaan.
Koren op de molen van Denk en Leefbaar, die de wethouder aankeken met een gezicht van: nu hoor je het ook eens van een ander. Gelijk een 6.259 kilometer lange Chinese verdedigingswal van de kant van GroenLinks en D66, waarna burgemeester Aboutaleb wees op de aanwezigheid van de flesjes water in de raadzaal, beschikbaar om te kalmeren.
Eerst vlogen ze elkaar in de haren over het nut van het experiment. ‘’Geen nut’’, vond Achbar van Denk. ‘’Hoe kan je dat nou zeggen?’’, pareerde Leewis van GL, die met de gehaalde resultaten zwaaide: eindelijk de Europese norm voor de luchtkwaliteit gehaald.
Toen de veiligheid. ‘’Waarom gaat u nu een blikschade met een 30 jaar durende astma vergelijken’’, vroeg Leewis aan Denk, waarna het GroenLinks-raadslid óók nog vaststelde dat er gedurende het experiment op die twee wegen helemaal geen ongevallen zijn geweest. ‘’Nee nog al wiedes’’, riep Van Drunen van Leefbaar, ‘’je rijdt daar bumpertje aan bumpertje.’’
D66 vond het raar dat de politie bij zijn oordeel het langere termijneffect niet had meegerekend en nam het voor wethouder Bokhove op toen Van Drunen adviseerde: ‘’Bestuur zelf nou es een keer een auto in plaats van achter uw chauffeur te gaan zitten.’’
‘’Fout meneer Van Drunen’’, repliceerde Van Wifferen (D66) op weg naar morele zuiverheid, ‘’want de wethouder reist per fiets.’’
Daar zit ook de clou, mopperde men later bij Leefbaar, dat zijn ergernis – en die van de Rotterdammers die de ziekenhuizen niet op tijd kunnen bereiken - tot de laatste snik zal moeten uitzitten. De politieke fietsclub wacht nu op het eindrapport waarvan Denk en Leefbaar het resultaat waarschijnlijk al kunnen raden.
En mogen de Tesla’s op de vrije baan? ‘’Die niet’’, zei de wethouder, verwijzend naar een eerdere discussie die Nida vergeten was. ‘’Wel de elektrische taxi’s en mogelijk Trevvel binnenkort.’’